Murale ożywią szarość Częstochowy?

Radna Miasta Częstochowy Marta Salwierak, zainspirowana przez młodych częstochowskich artystów, zwróciła się do Prezydenta Częstochowy z inicjatywą wzbogacenia przestrzeni miejskiej i stworzeniu pozytywnego wizerunku i promocji miasta poprzez murale.

Mural to nowy trend, wyrazisty, bardzo zauważalny powiew świeżości i koloru przyciągający uwagę przechodnia, który ma ogromną siłę przekazu w stworzeniu pozytywnego wizerunku i promocji miasta.

Niewykorzystane ściany szczytowe częstochowskich kamienic mają ogromną siłę oddziaływania, są mijane codziennie przez tysiące ludzi. Zamiast zdobić, szpecą odpadającym tynkiem.

Mural jako forma niekonwencjonalnej reklamy, może stać się znakomitą wizytówką miasta otwartego na młodych i na sztukę, a przede wszystkim zaś nowoczesnego, idącego z duchem czasu.

Jako pierwsze tego typu przedsięwzięcie Radna proponuje, aby muralem pokryć elewację filii żłobka miejskiego przy ul. Sportowej. Żłobek na wniosek Radnej w tym roku będzie poddany termomodernizacji, jest więc okazja aby ożywić okolicę i stworzyć sympatyczne i atrakcyjne miejsce dla dzieci uczęszczających do tego żłobka. Po wstępnych rozmowach z Radą Rodziców żłobka okazało się, że jest duże zainteresowanie i pozytywny odbiór tego pomysłu. Rodzice chcą nawet zorganizować konkurs (wśród Rady Rodziców) na najciekawszy pomysł na nową, bajkową elewację.

Poniżej tekst interpelacji

Częstochowa, dn. 05.04.2013r.

Marta Salwierak
Radna Miasta Częstochowy

INTERPELACJA
w sprawie stworzenia pozytywnego wizerunku i promocji miasta poprzez murale.

Szanowny Panie Prezydencie,
Zwracam się z pomysłem zainspirowanym przez młodych częstochowskich artystów, aby Częstochowa zainwestowała w murale i w ten sposób ożywiła miasto i wzbogaciła przestrzeń miejską. Murale to wielkoformatowe malowidła ścienne, wykonane zazwyczaj na zewnętrznych ścianach budynków. Mural to nowy trend, wyrazisty, bardzo zauważalny powiew świeżości i koloru przyciągający uwagę przechodnia, który ma ogromną siłę przekazu w stworzeniu pozytywnego wizerunku i promocji miasta.
Niewykorzystane ściany szczytowe częstochowskich kamienic mają ogromną siłę oddziaływania, są mijane codziennie przez tysiące ludzi. Zamiast zdobić, szpecą odpadającym tynkiem. Mural jako forma niekonwencjonalnej reklamy, może stać się znakomitą wizytówką miasta otwartego na młodych i na sztukę, a przede wszystkim zaś nowoczesnego, idącego z duchem czasu.
Oto kilka przykładów jaki wpływ ma mural na promocję i wizerunek miasta:
• zwykła ściana stanie się ogromnym płótnem, które wzbogaci przestrzeń miejską wypełniając ją kolorowym obrazem.
• zmieni i ożywi okolicę, wprowadzając do niej zupełnie nową jakość
• będzie pozytywnym elementem charakterystycznym dla miejsca, w którym powstał
• ma funkcję edukacyjną - jest motorem do dyskusji z przypadkowym widzem, który z kulturą na co dzień nie ma żadnej styczności
• stanie się miejscem spotkań, tłem dla innych działań kulturalnych
• będzie przyciągał turystów i przy dobrym zarządzaniu stanie się wizytówką rewitalizowanej dzielnicy

Wiele polskich miast dostrzega potencjał tworzenia murali. Warszawa, Łódź, Gdańsk czy Wrocław staja się powoli stolicami murali. Warszawa może się poszczycić kilkunastoma realizacjami, które promują miasto, np. seria murali powstała z okazji roku Marii Skłodowskiej-Curie czy obchodów roku chopinowskiego „Chopin w Warszawie”.

Zainteresowanie tą formą sztuki odzwierciedlają coroczne imprezy organizowane w największych polskich miastach np. Europejski Festiwal Malarstwa Monumentalnego Gdańsk Zaspa, Graffiti Non Stop  czy OUT OF STH we Wrocławiu, Street Art Doping w Warszawie, Galeria Urban Forms w Łodzi.

W Częstochowie pojawiają się pojedyncze przykłady ciekawych murali. Uważam, że trzeba za tym trendem podążać i zaangażować Urząd Miasta w inicjowanie nowych koncepcji.

W proces wytypowania ściany mogą zostać zaangażowani mieszkańcy, swoje lokalizacje mogłyby zgłaszać poszczególne dzielnice, a sam proces projektowania i realizacji, byłby wielkim wydarzeniem w mieście angażującym różnorakie społeczności, np. poprzez konkurs na najlepszy projekt. Takie przedsięwzięcie mogłoby się stać elementem rewitalizacji zaniedbanych wizerunkowo dzielnic.

Jako pierwsze tego typu przedsięwzięcie proponuję, aby muralem przedstawiającym barwne  postacie baśniowe, np. z bajek Disney’a pokryć elewację fili żłobka miejskiego na ul. Sportowej. Żłobek na mój wniosek będzie poddany termomodernizacji w tym roku dlatego uważam, że to świetna okazja, aby ożywić okolicę i stworzyć sympatyczne i atrakcyjne miejsce dla dzieci uczęszczających do tego żłobka.

W załączeniu zdjęcia realizacji z innych miast oraz kilku miejsc w centrum Częstochowy, które służąc jako ogromne płótno mogłyby wzbogacić przestrzeń miejską wypełniając ją kolorowym obrazem.

Z poważaniem
Marta Salwierak

cz.info.pl; żródło: Marta Salwierak