Banner Top

Temat dnia

Czy upadłość konsumencka to dobre rozwiązanie dla dłużnika? Jakie zmiany czekają w 2020 r.?

Do końca października br. upadłość konsumencką ogłosiło aż 6,3 tys. osób[1], a suma przeterminowanych należności Polaków wzrosła w III kw. 2019 r. o ponad 2 mld zł[2], do kwoty 78,7 mld zł[3].

Można przypuszczać, że w najbliższym czasie w naszym kraju przybędzie „bankrutów”, bo jak pokazują statystyki, chociażby Biura Informacji Gospodarczej, nie radzimy sobie najlepiej z terminową spłatą zobowiązań. Na temat upadłości konsumenckiej w naszym społeczeństwie funkcjonuje wiele mitów. Jeden z nich mówi o tym, że jest to rozwiązanie głównie dla osób, które lekką ręką wydają pieniądze, przez to popadają w długi, których nie chcą potem spłacać.

Ceny mieszkań – grudzień 2019. Raport Expandera i Rentier.io

Koniec roku na rynku nieruchomości można podsumować jednym słowem – wzrosty. Rośnie liczba mieszkań oddanych do użytkowania i ich ceny. Zaciągamy też coraz więcej kredytów hipotecznych i zadłużamy się na coraz wyższe kwoty. Z raportu Expandera i Rentier.io wynika też, że coraz bardziej drożeją kredyty hipoteczne.
 
Ceny mieszkań o 13% wyższe niż przed rokiem
Listopadowe dane na temat cen z 37 129 ogłoszeń sprzedaży mieszkań pokazują, że wzrosty nie ustają. Od każdej zasady są jednak wyjątki. Na rynku nieruchomości jest nim Gdynia, w której ceny w ostatnich miesiącach zatrzymały się w miejscu, a w porównaniu z poziomem sprzed roku są o 7% niższe. Jeśli jednak spojrzymy na cały rynek, czyli 15 analizowanych przez nas miast, to ceny wzrosły przeciętnie ok. 13%. Rekordzistami są Kraków (+25% r/r) i Gdańsk (+22% r/r). Na największym rynku, czyli w Warszawie, ceny wzrosły natomiast o 14%, czyli tempo było bardzo zbliżone do przeciętnego na całym rynku.

Kredyt dla „młodych” firm – jak uzyskać finansowanie na start biznesu?

O założeniu własnej firmy myśli coraz więcej Polaków. Są to zarówno osoby pracujące na etacie, które postanawiają zostać własnym szefem, jak i ci z pomysłem na własny biznes.

Przełom roku, tworzenie planów na nadchodzące miesiące, to okres, w którym powstaje wiele nowych inicjatyw. Tylko w styczniu 2019 r. własną działalność rozpoczęło ponad 35 tys. nowych firm – najwięcej w porównaniu do pozostałych miesięcy[1]. Przykładowo, w grudniu 2018 r. zostało zarejestrowanych niespełna 25 tys. podmiotów. Niestety, młodzi przedsiębiorcy spotykają na swej drodze na wiele trudności.

Sytuacja finansowa polskich konsumentów A.D. 2019

Intrum publikuje siódmą już edycję raportu European Consumer Payment Report, który bada podejście konsumentów z 24 krajów Europy do wydawania pieniędzy, oszczędzania i stan ich wiedzy w obszarze finansów osobistych.

Jak na tle Europejczyków wypadają Polacy? Zadłużamy się częściej niż statystyczny mieszkaniec Europy – co 3 Polak (33 proc.) i co 4 konsument (25 proc.) z Europy w ciągu ostatnich 6 miesięcy pożyczył pieniądze, by opłacić rachunki – ale z drugiej strony, kiedy mamy taką możliwość, staramy się więcej oszczędzać.  Intrum również po raz pierwszy w tym roku publikuje Barometr Dobrobytu Finansowego, który porównuje samopoczucie konsumentów z rynków europejskich względem ich finansów osobistych. Jak zatem oceniamy swoją kondycję finansową?

Czas szału świątecznych zakupów. Czy jak co roku przybędzie dłużników?

Zakończyło się święto wszystkich zakupowiczów, które lubią także polscy konsumenci, czyli Black Friday. W zeszłym roku podczas tego dnia tylko na zakupy w sieci wydaliśmy o blisko 176 proc. więcej, niż wynosiła dzienna średnia w październiku 2018 r.

Jaki wynik osiągniemy w tym roku? Na oficjalne dane musimy jeszcze chwilę zaczekać, choć pierwsze szacunki mówią o tym, że chętnie skorzystaliśmy z promocji i zniżek. Z raportu Intrum European Consumer Payment Report 2019 wynika jednak, że na horyzoncie widać pewne zmiany, szczególnie wśród młodej generacji konsumentów, którzy żyją zgodnie z filozofią zero waste i dokonują coraz to bardziej świadomych wyborów zakupowych.

Wszystko o marketingu sensorycznym. Jak robić świadomie świąteczne zakupy i nie stracić fortuny

Czy kiedykolwiek wróciliście ze sklepu z zakupami, które po powrocie do domu przestały się wam podobać albo z rzeczami, których w ogóle nie planowaliście kupić? Możliwe, że daliście się uwieść marketingowi sensorycznemu. To zestaw narzędzi, który wpływa na tworzenie odpowiedniej atmosfery podczas robienia zakupów.

Składają się na niego m.in.: stosownie dobrane zapachy, obrazy, dźwięki oraz oświetlenie obecne w sklepach. Ich zadaniem jest przywoływanie pozytywnych emocji i wprawianie klientów w dobry nastrój, by ci kupowali jak najwięcej. Z badań Washington State University College of Business wynika np., że osoby, które kupują w otoczeniu prostych kompozycji zapachowych, wydają średnio 20 proc. więcej, niż początkowo zamierzały.

Kupujesz prezenty przez internet? Musisz na to uważać

Zaczyna się najgorętszy w roku okres zakupów internetowych, gdy Polacy kupują prezenty świąteczne. Gorączka zakupów potrwa mniej więcej do połowy grudnia. Później istnieje już ryzyko, że paczka nie dotrze przed świętami.

Expander ostrzega, aby zachować ostrożność. Część ofert wyglądających na wyjątkową okazję, to próba wyłudzenia danych, które przestępcy wykorzystają do opróżnienia naszego konta.
 
W internecie pojawił się już wysyp promocji. Szukając okazji warto jednak pamiętać, że wśród nich czają się różne pułapki. Czasami są one niegroźne np. wydaje nam się, że kupujemy taniej, a tak naprawdę sprzedawca najpierw podniósł cenę, żeby ją później obniżyć. Zdecydowanie groźniejsze są natomiast sytuacje, gdy skorzystamy z oferty wystawionej przez przestępców. Wtedy może nam się wydawać, że kupujemy coś za kilka złotych, a stracimy wszystkie pieniądze jakie mamy na koncie w banku.

Sprzedajesz mieszkanie? Nie przesadzaj z ceną!

Nawet teraz, gdy mieszkania sprzedają się w dość szybkim tempie, można zaprzepaścić szansę uzyskania dobrej ceny. Powodem są zbyt wysokie oczekiwania sprzedających. Znacznie zawyżona cena ofertowa odstraszy każdego klienta.

Portale z ogłoszeniami? Nie sugeruj się cenami
Przystępując do sprzedaży mieszkania, pierwszym krokiem jest oszacowanie ceny ofertowej. Sprzedającym pomocą służą portale ogłoszeniowe, lecz kreowanie informacji o rynku na podstawie cen z Internetu nie jest dobrym rozwiązaniem. W większości przypadków są to wartości, które nie spowodują zainteresowania potencjalnych nabywców, a wręcz ich odstraszą.

Banner 468 x 60 px

Banner 468 x 60 px